De voordelen van water voor uw gezondheid

Chapô

Het menselijk lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Water speelt dan ook een essentiële rol bij de goede werking ervan. Ontdek meer over de rol van water, de heilzame werking ervan en goede dagelijkse gewoontes die u kunt invoeren. 

banniere-bienfaits-eau-corps
Inhoud

Water en het menselijk lichaam

Water is een cruciaal bestanddeel van het lichaam. Het vertegenwoordigt ongeveer 2/3 van het lichaamsgewicht van een volwassene (bij kinderen zelfs nog meer). Het menselijk lichaam voert 2,5 liter water per dag af door de ademhaling, transpiratie en de afvoer van afvalstoffen (urine en ontlasting). Water is essentieel voor uw lichaam:

  • het zorgt voor de vertering van voeding, de opname van voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen;
  • het houdt de lichaamstemperatuur op peil;
  • het vormt een essentieel onderdeel van ons bloed. Zo helpt water bij het op peil houden van de bloeddruk en bij het transport van voedingsstoffen, hormonen en zuurstof.

Hoe kunt u uw lichaam opnieuw hydrateren?

Voeding (fruit, groenten, vlees, enz.) compenseert gedeeltelijk het vochtverlies, maar om elk risico op uitdroging te vermijden, moet u voldoende drinken: minstens 1,5 liter per dag (= 6 grote glazen). En bij warm weer of tijdens lichamelijke inspanning zelfs nog meer.

icon-conseil-2

Dorst is niet altijd een goede raadgever om te zorgen voor een goede hydratatie. Water drinken, zelfs zonder dorst te hebben, is dan ook een goede gewoonte! Bovendien kan kraanwater bijdragen tot de opname van mineralen (calcium, magnesium, natrium), waarvan het gehalte verschilt per regio. Deze mineralen helpen bij een goede werking van het lichaam.


Water en hygiëne

Water zorgt voor hygiëne en welzijn. Dagelijkse hygiëne helpt om u te beschermen tegen vele virussen en microben.

Schoonmaken met water is een uitstekende manier om uw leefruimte schoon te houden. Water verwijdert vuil en een deel van de microben die onzichtbaar zijn voor het blote oog.

Goede dagelijkse gewoonten:

  • was uw handen na een toiletbezoek, voordat u kookt en eet, na het aaien van een dier of nadat u handenarbeid hebt uitgevoerd;
  • poets uw tanden na elke maaltijd;
  • maak vochtige oppervlakken (gootstenen, badkuipen, enz.) en vloeren regelmatig schoon. Dat zijn namelijk ideale omgevingen voor de ontwikkeling van bacteriën;
  • was fruit en groenten grondig voordat u deze eet;
  • spoel flessen en kannen water vóór gebruik goed schoon.


Voor meer informatie

Een paar nuttige tips om van water uw perfecte partner voor een gezonde levensstijl te maken.

Ontdek de brochure