Wat te doen als bij een waterlek in uw installatie?

Chapô

Uw verbruik is abnormaal hoog en u vermoedt een lek in uw installatie? Hier zijn enkele tips om u te helpen het lek te vinden en onaangename verrassingen op uw factuur te voorkomen.

banniere-fuite-robinet
Inhoud

Een waterlek opsporen: zo werkt het

1. Houd uw meter in het oog

Lees uw meter af en toe voor u naar bed gaat. Zorg ervoor dat niemand een kraan opendraait of het toilet doorspoelt. Zorg er ook voor dat alle waterverbruikende toestellen zijn uitgeschakeld (vaatwassers, wasmachines enz.).   

Begin de volgende dag door de meter opnieuw te bekijken. Als er een verschil is, hebt u waarschijnlijk een lek in uw installatie. Voer vervolgens een grondige controle uit van uw gehele installatie.

Wij raden u aan deze controle meerdere malen per jaar uit te voeren. 


Wie is verantwoordelijk in het geval van een lek?

 

2. Houd uw boiler in het oog

Controleer ook de toestand van het veiligheidsventiel van de boiler. Wanneer de druk in de boiler de ingestelde limiet van het veiligheidsventiel overschrijdt, gaat het ventiel open en laat het een kleine hoeveelheid water naar buiten stromen. Als dit ventiel vuil en versleten raakt, kan het in de open stand blijven hangen en zal er voortdurend water uit de boiler stromen. Zorg ervoor dat de waterstroom zichtbaar is, zodat u gemakkelijk kunt controleren of het ventiel open staat.

Om dit lek te stoppen, neemt u contact op met uw installateur.

 

3. Houd uw toiletspoeling in de gaten

Controleer nadat u het toilet heeft doorgespoeld en het reservoir is volgelopen, of de waterstroom langs de wanden is gestopt. Als de stroom aanhoudt, is uw spoelmechanisme defect en moet het worden vervangen.
Als u het lek nog steeds niet kunt lokaliseren, neem dan onmiddellijk contact op met uw loodgieter.

 

 

De gevolgen van een waterlek voor uw factuur

schema-fuites-d-eau_nl_robinet
schema-fuites-d-eau_nl_douche
schema-fuites-d-eau_wc

 

Belangrijke info

  • Kosten van een druppelende kraan: € 208 per jaar (4 l/u, d.w.z. 35 m³ per jaar)
  • Kosten van een lekkende toiletspoeling: € 1.221 per jaar (25 l/u, d.w.z. 219 m³ per jaar)
  • Kosten van een continue dunne waterstraal: € 786 per jaar (16 l/u, d.w.z.140 m³ per jaar)

 

 

Vaak gestelde vragen

Ik merk een abnormaal hoog verbruik, wat moet ik doen?

Als u denkt dat er bij u een lek is, dan kan u hier onze adviezen raadplegen om te controleren of u een lek heeft en om onaangename verrassingen te voorkomen wanneer u uw jaarlijkse factuur ontvangt.

Waterlek: de juiste reflexen

 

Ik vermoed dat er bij mij een verborgen lek is, wat moet ik doen?

Een verborgen lek is een lek dat moeilijk op te sporen is in de binneninstallatie van een woning. In geval van een verborgen lek kunnen wij u, onder bepaalde voorwaarden, een korting op uw waterfactuur toekennen.

Wat doen we in geval van een verborgen lek en een bewezen overconsumptie? 

Wij zullen het volume van de overconsumptie bepalen op basis van het gemiddelde van uw verbruik van de afgelopen drie jaar. 

  • Het herberekend gemiddeld jaarverbruik zal dan tegen het normale tarief worden gefactureerd. 
  • Overconsumptie zal worden gefactureerd aan 50% voor het gedeelte distributie en is volledig vrijgesteld voor het gedeelte sanering.  
  • De factuur zal overigens worden begrensd op maximaal 2.000 m³. Het aantal m³ boven deze limiet wordt niet gefactureerd. 

Wat zijn de voorwaarden om van de tariefvermindering te kunnen genieten?

Het volume van de overconsumptie moet groter zijn dan 50 m³ en moet het equivalent zijn van minstens het dubbele van uw gebruikelijke verbruik.

  • U moet uw jaarlijkse meterstand minstens twee keer hebben doorgegeven voor de drie jaar voorafgaand aan het jaar waarin het lek is vastgesteld. 
  • De stijging van het verbruik moet te wijten zijn aan een lek dat moeilijk op te sporen is op een privé-installatie. De volgende gevallen zijn uitgesloten: 
    • lekken als gevolg van defecte huishoudelijke toestellen; 
    • lekken door sanitaire installaties en hun aansluitingen; 
    • lekken in het verwarmingssysteem en de aansluiting daarvan. 
  • Er wordt een uitzondering gemaakt voor lekken die worden veroorzaakt door een defecte veiligheidsklep van de verwarmingsketel (alleen voor particuliere klanten).  
  • De installatie moet  conform zijn. De aanwezigheid van een terugslagklep en een afsluiter na de meter is essentieel om van de vermindering te kunnen genieten.

Welke documenten moet ik voorleggen? 

Stuur een e-mail naar onze klantendienst om de situatie uit te leggen en om te vragen om het verborgen lek te erkennen. Vergeet niet een bewijs van de herstelling van het lek bij te voegen (facturen van de herstelling, foto's, enz.). Deze herstelling moet worden uitgevoerd binnen 60 dagen nadat het verborgen lek aan het licht is gekomen.