Wat moet ik doen als ik verhuis en klant van SWDE word?

Chapô

U hebt nog geen SWDE-klantnummer en u wilt de meter van uw nieuwe woning op uw naam laten zetten? Hier leest u de stappen die u dient te ondernemen. 

Banniere-demenagement
Inhoud

Verzamel de volgende gegevens: 

  • het serienummer van de meter; 
  • de meterstand op de datum* van overname van het onroerend goed; 
  • indien u huurder bent, de contactgegevens van de verhuurder.  

* Deze datum moet worden overeengekomen met de voorganger of de eigenaar van het onroerend goed.

Hoe kunt u klant worden?

Via ons onlineformulier 

  • Vul het formulier in;
  • Via een bericht wordt u op de hoogte gesteld dat uw formulier is verzonden.  
  • Binnen de 14 dagen ontvangt u:  
    • een brief met uw klantgegevens, uw voorschottenplan, de gegevens met betrekking tot uw overname van de meter enz. U kunt vervolgens inloggen op uw Klantenruimte
    • uw eerste factuur met de naam ‘Openingsfactuur’. 

Vul het formulier in

 

Met het document voor wijziging van gebruikers 

U kunt dit document hier downloaden en het ons ingevuld opsturen via ons contactformulier

  • Via een bericht wordt u op de hoogte gesteld dat uw formulier is verzonden.  
  • Binnen de 14 dagen ontvangt u:  
    • een brief met al uw gegevens, uw voorschottenplan en de informatie met betrekking tot uw overname van de meter; 
    • uw eerste factuur met de naam ‘Openingsfactuur’. 

Download PDF

 

Vaak gestelde vragen

Ik verhuis. Welke formaliteiten moet ik vervullen bij SWDE?

Het is belangrijk dat u ons op de hoogte brengt van elke wijziging in de bewoning van een gebouw. 

Als u vertrekt, leest u de meter nog een laatste keer af in aanwezigheid van alle betrokken partijen, zodat de slotfactuur kan worden opgemaakt. Ga naar uw Klantenzone en doe het nodige in een paar klikken. 

Wanneer u ergens intrekt, is het water reeds beschikbaar. Om uw situatie snel te regulariseren, gaat u naar uw Klantenzone en doet u het nodige in slechts enkele klikken. 

Meer informatie: U gaat verhuizen

Wat is een factuur voor het openen van een rekening?

Wanneer u verhuist, maken wij een factuur op voor het openen van een rekening. Dit omvat alleen het gedeelte van de jaarlijkse bijdrage dat betrekking heeft op de periode tussen de datum waarop u verhuist en 31 december van het lopende jaar. 

De eerste verbruiksrekening wordt opgemaakt bij de jaarlijkse meteropneming. In de tussentijd ontvangt u driemaandelijkse voorschotfacturen.

Ik ben eigenaar en verhuur mijn pand. Wat zijn mijn verplichtingen?

Indien een huurder een gebouw verlaat en een onbetaalde factuur achterlaat, dan geldt het “niet-solidariteitsbeginsel”. Dit betekent dat wij u niet verantwoordelijk stellen voor de schulden van uw huurder ENKEL INDIEN  uiterlijk 30 dagen na de verandering van de bezetting van de woning:  

  • U ons de identiteit van de vertrekkende en de inkomende bewoners meedeelt; 
  • U ons de meterstand doorgeeft; 
  • Elke woning voorzien is van een individuele meter (in het geval van een flatgebouw); 
  • U heeft aangetoond dat de staat van de installatie niet de oorzaak kan zijn van een eventueel abnormaal hoog verbruik. 

In het geval van een leegstaand gebouw is de eigenaar de kosten van de bijdrage en van het geregistreerde verbruik verschuldigd tot de komst van een nieuwe bewoner. 

Zie ook:

Solidariteit tussen eigenaar en huurder

De eigenaar / vorige gebruiker ontvangt de facturen voor mijn meter

Uw verhuizing is niet geregistreerd in onze database.

Het is essentieel om dit snel in orde te maken.

Zodra u over de noodzakelijke informatie beschikt (meterstand enz.), onderneem dan zelf de nodige stappen.

U hebt al een SWDE-klantnummer? Ga naar uw Klantenruimte

Bent u nog geen klant van SWDE? Vul het online formulier in